برگزاری روز کوروش، حتی به شکلی مجازی، مبارزه‌ای مدنی ست علیه بیدادگران

تصویر لینک

امسال شانزدهمین سالی است که مردم ایران ، در داخل و خارج از کشور ، از 29 اکتبر "هفتم آبان ماه" به عنوان "روز کوروش بزرگ" جشن می گیرند.

امروز مصادف است با ورود کوروش به بابل و صدور منشوری که اولین سیل حقوق بشر از آن برخاسته است.

در سالهای ابتدایی "روز کوروش بزرگ" ، افراد زیادی از سراسر ایران به پاسارگاد می رفتند ، آواز و رقص می کردند.

اما حکومت اسلامی در ایران که نمی تواند عزاداری و گریه کند و در عین حال افتخار رهبر عظیمی را که اولین حامل پرچمدار آزادی مذهبی در جهان است ، تحمل نمی کند.

چندین سال است که از توپ ، تانک ، تفنگ و تهدید استفاده می کند. زندان از رفتن مردم به پاسارگاد جلوگیری می کرد.

با این حال ، در سال های اخیر ، مردم روز کوروش را در جاده های پاسارگاد ، یا در مدارس ، دانشگاه ها ، سالن های خصوصی یا حتی در خانه های خود جشن گرفته اند. و این جشن ها هر ساله بیشتر می شوند

خوشبختانه در سه یا چهار سال گذشته علاوه بر مردم ایران ، مردم برخی دیگر از کشورها نیز برای جشن روز کوروش جمع شده اند.

در همین حال ، مردم تاجیکستان بیش از هر کشور دیگری کوشا بوده اند، زیرا برخلاف جمهوری اسلامی ایران ، دولت تاجیکستان در همراهی با مردم به مناسبت کوروش بزرگ هوشیار است.

این یک واکنش طبیعی و کاملاً به موقع است که مردم در سرزمین های تحت سلطه کوروش بزرگ ، اکنون پس از قرن ها به ارزش های استثنایی شخصیت وی پی برده و به بهانه های مختلف از او تجلیل می کنند.

درست است که یک فرد امروز نمی تواند مطابق با گذشته خود زندگی کند.

پس از صدها سال ، دو دولت اول با دادن حق انتخاب عقاید و مذهب خود ، شهروندان خود را از موجودی اجباری به انسانی با حق و تصمیم تبدیل کرده و دولت دیگر آنها را از ساده ترین و ابتدایی ترین حقوق خود محروم کرده است. .

روشن است که امسال به دلیل همه گیر شدن بیماری کووید ۱۹ در جهان امکان گردهمآیی ها، بدون در نظر گرفتن همه ی احتیاط های بهداشتیِ سفارش شده، به راحتی وجود ندارد.

اما خوشبختانه ما در زمانه ی بهترین و پیشرفته ترین سیستم های رسانه ای به سر می بریم و می توانیم در هر کجایی که هستیم از این امکانات استفاده کرده و به سلیقه و ابتکار خود روز کوروش بزرگ را به زیباترین شکل ممکن برگزار کنیم.

Comments

Popular posts from this blog

قالیباف: با توجه به شیوع کرونا، تعویق کنکور ضروری است

ایران اولین بار در جهان است که از تروریسم حمایت مالی می کند

سفر یک تیم عالی رتبه نظامی #آمریکا به #قطر