رویترز: ایران تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به سانتریفیوژهای زیرزمینی نطنز را آغاز کرد

 

تصویر لینک

رویترز گزارش داد که گزارش خود را از آژانس بین المللی انرژی اتمی به دست آورده است که نشان می دهد ایران در ایستگاه زیرزمینی نطنز مشغول انجام کار است ، این بدان معنی است که تعهدات خود را در قبال قدرت های بزرگ نقض می کند.

براساس گزارشی که امروز چهارشنبه 18 نوامبر منتشر شد ، ایران تغذیه سانتریفیوژهای پیشرفته (IR-2m) برای غنی سازی اورانیوم را که در کارخانه زیرزمینی نطنز نصب شده بود ، با گاز هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) آغاز کرده است.

به گفته آژانس "رویترز" ، این آخرین مورد نقض توافق هسته ای توسط رژیم ایران توسط تهران با قدرت های بزرگ است.

توافق هسته ای تصریح کرده است که ایران فقط حق ذخیره اورانیوم غنی شده با دستگاه های نسل اول IR-1 را دارد و فقط این دستگاه ها می توانند در نیروگاه زیرزمینی کار کنند.

علی رغم این ادعا در متن توافق هسته ای ، گزارش قبلی آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت که ایران IR-2Ms ، نسل دوم سانتریفیوژها را در زیر زمین نصب کرده است.

قابل ذکر است که کارخانه نطنز ، که ظاهراً برای مقاومت در برابر بمباران هوایی ساخته شده است ، اصلی ترین سایت غنی سازی اورانیوم در ایران است. نیویورک تایمز اخیراً گزارش داده است که دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، در 12 نوامبر قصد حمله به این سایت را داشته است. حاضر.

روزنامه "نیویورک تایمز" نوشت که هدف هر حمله ، چه موشکی و چه الکترونیکی ، تأسیسات هسته ای نطنز خواهد بود ، زیرا ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در حال حاضر 12 برابر بیشتر از توافق هسته ای پیش بینی شده است.

دونالد ترامپ یک روز پس از اعلام بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعلام افزایش ناگهانی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ، با مشاوران ارشد خود دیدار و در مورد گزینه های حمله به سایت نطنز گفتگو کرد

و گزارشی از آژانس بین المللی انرژی اتمی ، هفته گذشته ، نشان داد که تهران مجموعه ای از دستگاه های پیشرفته IR-2m که در کارخانه های سطح زمین کار می کنند ، بر خلاف توافق هسته ای ، به یک کارخانه زیرزمینی در نطنز منتقل کرده است.

بر اساس توافق هسته ای ، ایران متعهد شد که از نسل اول سانتریفیوژهای IR-1 ، اورانیوم مورد نیاز خود را برای استفاده در نیروگاه هسته ای بوشهر غنی کند.

تاکنون کشورهای باقیمانده در توافق هسته ای با ایران و ایالات متحده در مورد گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی توضیحی نداده اند.

نکته قابل توجه این است که ، از سال گذشته ، ایران پس از محرومیت از مزایای توافق هسته ای ، از انجام تعهدات خود عقب نشینی کرده است ، اما گفته است که آماده بازگشت ایالات متحده به توافقنامه خود است.

Comments

Popular posts from this blog

قالیباف: با توجه به شیوع کرونا، تعویق کنکور ضروری است

ایران اولین بار در جهان است که از تروریسم حمایت مالی می کند

سفر یک تیم عالی رتبه نظامی #آمریکا به #قطر