موضع اتحادیه اروپا در مورد افزایش غنی سازی اورانیوم در ایران به 20 درصد

 

موضع اتحادیه اروپا در مورد افزایش غنی سازی اورانیوم در ایران به 20 درصد
اتحادیه اروپا گفت که ایران باید فوراً تصمیم اخیر خود در مورد افزایش غنی سازی اورانیوم به 20 درصد را لغو کند و به دیپلماسی بین المللی فرصتی برای حفظ توافق هسته ای که پنج سال پیش حاصل شده ، بدهد.

اتحادیه اروپا با 27 کشور اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که "شروع غنی سازی اورانیوم در ایران در تأسیسات زیرزمینی فردو تا 20 درصد پیشرفت بسیار خطرناکی و نگرانی عمیق است."

در این بیانیه تأکید شده است که اقدام ایران "در این مقطع حساس" تلاش های دیپلماتیک موجود را تهدید می کند ، افزود: "ما از ایران می خواهیم هرگونه تشدید تنش را متوقف کرده و تصمیم خود را لغو کند."

سخنگوی دولت ایران علی ربیعی هفته گذشته گفت که ایران غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد در سایت هسته ای فردو را آغاز کرده است.

این مرحله در پی یک تصمیم پارلمانی است که اخیراً توسط پارلمان ایران صادر شده و براساس آن دولت ایران موظف است دو ماه پس از لغو قطعنامه ، داوطلبانه اجرای پروتکل اضافی را متوقف کند.

لازم به ذکر است که طبق توافق هسته ای ایران با قدرتهای جهانی ، جمهوری اسلامی مجاز است از سانتریفیوژهای IR-2M با بازده کمتری فقط در مرکز غنی سازی اورانیوم در نطنز استفاده کند.

رویترز پیش از این گزارش داده بود که گزارش محرمانه ای از آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت کرده است مبنی بر اینکه ایران قصد دارد مجموعه ای از سانتریفیوژهای "IR-2M" را در سایت هسته ای نطنز نصب و تحویل دهد.

Comments

Popular posts from this blog

قالیباف: با توجه به شیوع کرونا، تعویق کنکور ضروری است

ایران اولین بار در جهان است که از تروریسم حمایت مالی می کند

سفر یک تیم عالی رتبه نظامی #آمریکا به #قطر