مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای را در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران صادر می کند

 

تصویر لینک

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ای "نقض فاحش حقوق بشر" در ایران را محکوم کرد و از رژیم ایران خواست که به آزار و اذیت و تبعیض علیه مخالفان و اقلیت ها پایان دهد.

این تصمیم توسط کانادا و 30 کشور دیگر از جمله ایالات متحده ، انگلیس ، آلمان و فرانسه پیشنهاد شده است. روز چهارشنبه 18 نوامبر (نوامبر) با تصویب 79 عضو ، 32 رای مخالف و 64 رای ممتنع به تصویب رسید.

در قطعنامه سازمان ملل به موارد نقض حقوق بشر ، از جمله اعترافات اجباری و شکنجه ، از جمله پرونده اعدام نعید افکاری ، و مرگ مشکوک زندانیان در زندانها اشاره شده و از رژیم ایران خواسته است اقدامات واضحی را برای پاسخ به این موارد انجام دهد.

در این قطعنامه از ایران خواسته شد زندانیانی را که به دلیل فعالیتهای مسالمت آمیز حقوق بشر در زندان به سر می برند ، آزاد کرده و کلیه احکام ناعادلانه از جمله مجازات اعدام و اخراج طولانی مدت را لغو کند.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل همچنین ابراز نگرانی "واقعی" خود کرد که علی رغم کاهش اعدام های مربوط به جرایم مواد مخدر ، تعداد اعدام ها در ایران در "سطح بسیار نگران کننده" باقی مانده است و جمهوری اسلامی برخلاف تعهدات بین المللی خود این عملیات را ادامه می دهد.

قطعنامه سازمان ملل همچنین از جمهوری اسلامی خواسته است تا "شرایط بد زندانیان" را اصلاح کند ، به ویژه در شرایط شیوع کرونا ، و "امتناع عمدی" از ارائه خدمات پزشکی ، آب آشامیدنی سالم و شرایط بهداشتی مناسب به زندانیان پایان دهد.

در این قطعنامه از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است که به حصر خانگی رهبران جنبش سبز پایان دهد و خانواده ها و نزدیکان آنها را تحت فشار قرار دهد.

سازمان ملل متحد همچنین از ایران خواست که به همه انواع تبعیض علیه زنان پایان دهد و آنها را از خشونت و نقض حقوق بشر محافظت کند. در تصمیم سازمان ملل تأکید شده است که ایران باید امکان مشارکت زنان در زمینه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و ورزشی را افزایش دهد.

قطعنامه سازمان ملل متحد از رژیم ایران خواسته است که انواع تبعیض ها و نقض حقوق بشر علیه اقلیت های مذهبی ، قومی و زبانی و سایر اقلیت ها را از بین ببرد و از برابری حقوق آنها در جامعه اطمینان حاصل کند.

در بخش دیگری از این قطعنامه ، سازمان ملل متحد از ایران خواست که به سرکوب فعالان حقوق بشر ، معترضان صلح طلب و خانواده های آنها ، روزنامه نگاران و متخصصان رسانه ای که این اعتراضات را پوشش می دادند ، و همکاری کنندگان با سازوکارهای حقوق بشر سازمان ملل پایان دهد.

قطعنامه سازمان ملل همچنین از ایران خواست که زندانیانی را که به دلیل دفاع از حقوق بشر و آزادی های عمومی زندانی شده اند ، به ویژه کسانی که در تظاهرات مسالمت آمیز در نوامبر 2019 دستگیر شدند ، آزاد کند. مجازات های سنگین اعمال شده علیه معترضین از جمله مجازات اعدام و حبس های طولانی را لغو کنید.

قطعنامه سازمان ملل همچنین از ایران ، به ویژه نهادهای امنیتی و قضایی در این کشور خواستار فراهم آوردن فضایی "قانونی و عملی" شده است که امکان ایجاد یک جامعه مدنی "متنوع" و رفع "محدودیت های شدید" از طریق نهادهای جامعه مدنی را فراهم می کند.

Comments

Popular posts from this blog

قالیباف: با توجه به شیوع کرونا، تعویق کنکور ضروری است

ایران اولین بار در جهان است که از تروریسم حمایت مالی می کند

سفر یک تیم عالی رتبه نظامی #آمریکا به #قطر